Google julkaisi helmikuun loppupuolella verkkovastaaville suunnatussa Webmaster Central Blogissaan kirjoituksen, jossa kerrotaan 21.4.2015 voimaan tulevista muutoksista yhtiön hakukoneen algoritmeissa. Google kertoo, että sivustojen mobiiliystävällisyyttä painottavat muutokset tulevat vaikuttamaan merkittävästi hakutuloksiin mobiililaitteita käytettäessä. Muutokset koskevat kaikilla kielillä tehtyjä mobiilihakuja maailmanlaajuisesti.
Googlen kevään 2015 muutokset hakualgoritmeissa tarkoittavat sitä, että pienempinäyttöisille laitteille (älypuhelimet, tabletit) soveltumaton www-sivu kärsii hakutuloksissa, kun haku suoritetaan mobiililaitteella.
Voit testata oman sivusi mobiiliystävällisyyden Googlen mobiililaitesoveltuvuustestillä syöttämällä linkistä aukeavalle sivulle sivusi www-osoitteen ja klikkaamalla analysoi-painiketta.
Kevään 2015 muutokset eivät suinkaan ole ainutkertaisia, vaan esimerkiksi kesällä 2014 yhtiö tiedotti mobiilihakutuloksien yhteydessä varoituksista, jos hakutuloksissa löytyvässä verkkosivussa käytetään mobiililaitteissa yleisesti toimimatonta Flash-teknologiaa. Google onkin jo pitkään suositellut verkkosivujen toteuttamista responsiivisiksi eli kaiken kokoisille laitteille, näytöille ja näyttöresoluutioille mukautuviksi.
Google tekee muutoksia siksi, että se näkee netin käytön siirtyvän mobiililaitteisiin nopeasti ja se haluaa tietysti tarjota mobiilihakutuloksissa ja niiden yhteydessä näytettävissä mainoksissa parhaita mahdollisia sivuja algoritmeihinsa perustustuen ja yksi näihin vaikuttava osa-alue jatkossa on sivuston soveltuvuus hakijan päätelaitteelle.
Googlelle tärkeistä mainosklikeistä tullee kuluvan vuoden loppuun mennessä puolet mobiililaitteista. Lisäksi mobiili etenee nopeasti myös verkko-ostamisen saralla. InMobin selvityksessä 68% mobiilikäyttäjistä oli tehnyt ostoja mobiililaitteellaan ja 83% vastaajista aikoo tehdä seuraavan 12 kuukauden aikana.
Google on myös vikitellyt yrityksiä optimoimaan sivustonsa mobiililaitteille esittelemällä tilaamansa tutkimuksen tuloksia, joiden mukaan:
- 75% vastaajista kertoi, että he preferoivat mobiilioptimoituja svuja
- 67% mobiilikäyttäjistä ilmoitti, että he ostavat yrityksen tuotteen tai palvelun todennäköisemmin, jos sivusto on mobiilioptimoitu
- 61% vastaajista kertoi lähtevänsä sivulta välittömästi, jos he eivät löydä etsimäänsä
- 50% sanoi, että vaikka he tykkäisivät yrityksestä, asioivat he siellä harvemmin, jos sivut eivät ole mobiilioptimoitu
Kaikesta tästä voimme ajatella, että edetessämme kohti vuoden 2015 puoliväliä, ovat mobiililaitteilla sujuvasti toimivat sivut tärkeä osa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Lisäksi verkkosivut omalta osaltaan määrittävät sivuille saapuvalle potentiaaliselle asiakkaalle yrityksestä muodostuvaa kuvaa ja sen soisi olevan positiivinen, oli päätelaite mikä tahansa.