Microsoft julkisti odotetusti torstaina San Franciscossa Microsoft Officen Applen iPadille. Tarkemmin sanottuna Office-sovellusperheestä tekstinkäsittelyohjelma Word, taulukkolaskentaohjelma Excel ja esitysgrafiikkaohjelma Powerpoint ovat nyt saatavilla Applen App Storesta. Huhuja Officen iPad-versioista on pyörinyt ainakin vuodesta 2011 tai 2012 lähtien, mutta viime päivinä puhuri oli sen verran voimakas, että näiden olemassa oloa pidettiin melko varmana ennen torstain julkistustilaisuutta.
Se, että kosketukselle optimoidut versiot Microsoftin rahasammosta saapuivat Applen iPadille ennen yhtiön omia Surface-laitteita, toteuttaa strategiaa, jossa aikaisempien toimitusjohtajien, Bill Gatesin ja Steve Ballmerin, ykkösprioriteetin eli käyttöjärjestelmä Windowsin elinvoimaisuuden varjelu ja saaminen jokaiseen maailmassa ostettavaan laitteeseen ei ole enää tärkeintä. Tätä varmasti helpottaa se seikka, että tuore toimitusjohtaja Satya Nadella on vastannut Microsoft-urallaan muun muassa palvelin-, haku- ja pilvipalveluratkaisuista. On siis luonnollista, että mobiiliin siirtyvässä maailmassa, jossa perinteisten pc-laitteiden myyntikäyrät näyttävät alaviistoon, Nadella on Ballmeria sopivampi henkilö toteuttamaan ’Mobile and cloud first’ -ohjenuoraa. Voi tosin olla, että iPad-versiot ovat olleet enemmän tai vähemmän valmiina jo jonkin aikaa, mutta Microsoft on ensin riittävän pitkällä aikajänteellä halunnut selvittää Windows-pohjaisten kosketus- ja hybridilaitteiden potentiaalin sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoilla. Kyseisten laitteiden markkinaosuuksien laiska kehitys yhdistettynä Applen vahvaan asemaan ja Googlen Androidiin pohjautuvien laitteiden jyräykseen laajalla rintamalla todennäköisesti johdatti Microsoftin nyt nähtyyn ratkaisuun.
Kaikki Yhdysvaltain IT-jätit ovat jollain rintamalla kilpailijoita keskenään, mutta Microsoft näkee varmasti Googlen Applea pahempana uhkana uudelle strategialleen. Applen kassa täyttyy nyt ja nähtävissä olevassa tulevaisuudessa laitteiden myynnistä ja kuluttajien himosta sovelluksiin, musiikkiin ja muuhun mediaan, mistä Apple kuittaa oman siivunsa jokaisen transaktion yhteydessä. Google sen sijaan haluaa horjuttaa Microsoftin vakaata ja erittäin tuottoisaa asemaa yrityspuolella pilvi- ja mobiiliosaamisellaan sekä juuri Microsoftin Office-sovelluksien ja Sharepointin korvaamiseen tähtäävällä Google Apps for Business -tarjonnallaan. Tämän lisäksi Microsoftin Bing-hakukone ei näytä ainakaan hakujen markkinaosuuksissa ja mainostuotoissa pääsevän lähtötelineistään Googlen pitäessä asemansa vakaasti.
Kuluttajapuolella Microsoft Officen voittokulkua estänee se, että asiakirjojen luomiseen ja muokkaamiseen vaaditaan Office 365 -tilaus, joka maksaa 99,99 euroa vuodessa. Ominaisuuslistaltaan vaatimattomammat, mutta toimivat ja ennen kaikkea ilmaiset Applen vastineet (Pages, Numbers, Keynote) hillitsevät muiden ilmaisten tai halvempien tarjokkaiden rinnalla Office 365 -tilausten kasaantumista Microsoftin pääkonttorille. Tällä hetkellä näkisinkin, että Wordin, Excelin ja Powerpointin ilmaantuminen iPadille auttaa entisestään kyseisen laiteperheen etenemistä yritysmaailmassa, mutta toisaalta myös Microsoftia oman kärkituotteensa aseman ylläpitämisessä samoilla markkinoilla. Mielenkiintoista on myös, että jokaisesta iPadillä tehdystä Office 365 -tilauksesta kolahtaa 30% Applen kassaan muiden App Store -ostojen tapaan, mutta olemassa olevalla tilauksella ohjelmien kaikki ominaisuudet saa käyttöön ilman, että Apple saa omaa siivuansa. Vaikuttaisi molemmille osapuolille hyväksyttävältä, vaikkakaan ei parhaalta mahdolliselta järjestelyltä.
Officen iPad-versiot vaikuttavat kyllä oikein laadukkailta sovelluksilta. Asiakirjojen muokkaaminen on jouhevaa, Excelissä on numerojen ja kaavojen syöttämiseen löytyy oma mukautettu näppäimistönsä ja kuvien raahaaminen sopivaan paikkaan sormella tekstin reagoidessa muutoksiin reaaliaikaisesti on palkitsevaa. Microsoft lupaa, että tiedostoyhteensopivuus on sataprosenttinen työpöytäohjelmien kanssa. Päällimmäinen fiilis kuitenkin on, että Office iPadille ei aiheuta aaltoja Microsoftin toivomassa mittaluokassa. iPad tuli markkinoille vuoden 2010 keväällä. On vaikeaa ymmärtää, miksi nyt jokaisen iPad-käyttäjän pari päivää ladattavissa olleet Office-sovellukset eivät ole olleet tarjolla jo huomattavasti kauemmin. Kuvittelisi, että taulutietokoneiden merkitys tietotekniikan hyödyntämisessä ja käyttötapojen muutoksessa olisi ollut melko nopeasti selvillä kaikille alalla toimiville viimeistään 2010 loppupuolella.
Edellä mainittua emme tietysti voi käyttää yksinään syynä sille, että synonyymin aseman tietyille tietojenkäsittelytoiminnoille saaneet Office-sovellukset saapuivat vasta nyt suosituimmalle taulutietokoneelle, koska julkaisun ajankohtaan ovat vaikuttaneet monet muutkin asiat, mutta monet varmasti odottivat Microsoft Wordia iPadilleen viimeistään keväällä 2012 ja heillä on ollut nyt kaksi vuotta aikaa korvata tarpeensa muilla ratkaisuilla.